גירושין

הליך הגירושין בישראל מורכב מכמה פרמטרים מרכזיים והם הגירושין עצמם, חלוקת הרכוש, מזונות הילדים, משמורת הילדים ומזונות האישה. היות שדיני המשפחה במשפט הישראלי כפופים לדין האישי שחל על הצדדים, הליכי גירושין נוגעים להשתייכות הדתית של הצדדים. סוגיה זו יוצרת מצב של סמכויות מקבילות בין בית הדין הדתי ובית המשפט לענייני משפחה. לא אחת, קיימת "תחרות" לגבי בחירת הערכאה אשר תינתן לה הסמכות לדון בסוגיות הגירושין. חשוב בעניין זה להדגיש כי למרות שקיימת תפיסה לפיה גברים יעדיפו את בית הדין הדתי ונשים תבכרנה את בית המשפט לענייני משפחה, כל הליך גירושין יש לבחון לגופו.

הנושאים העיקריים העומדים לדיון בגירושין הם:

  • משמורת – ככל שיש לבני הזוג ילדים משותפים, הליך הגירושין קובע את הסדרי המשמורת שלאחר הפרידה. המשמורת יכולה להיות על בסיס קביעת הורה משמורן וזמני שהות (הסדרי ראיה) להורה השני או משמורת משותפת שבה שני ההורים ממשיכים לקיים משמורת כמעט שווה על ילדיהם. 
  • מזונות ילדים – קטינים עד גיל 18 זכאים למזונות מהוריהם וסוגיית המזונות נדונה בכל תיק גירושין. רוב נטל המזונות מונח על כתפיו של האב אך גם האם משתתפת בהוצאות הילדים ויכולותיה הכלכליות נלקחות בחשבון. שיעור המזונות תלוי גם בגיל הילדים ובמקרים רבים נפסקים גם מזונות מעבר לגיל 18 ועד לגיל 21 (מכיוון שרוב הילדים בישראל ממשיכים להיות תלויים בהוריהם גם במהלך השירות הצבאי או הלאומי). 
  • מזונות אישה – אישה זכאית למזונותיה מבעלה כל אימת שבני הזוג נשואים וטרם ניתן גט. בתיקי גירושין רבים נפסקים לאישה גם מזונות אלה. 
  • חלוקת רכוש – חלוקת הרכוש בין הצדדים לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג (או הלכת השיתוף אם בני הזוג התחתנו לפני שנת 1974). 

מגמות בתחום הגירושין בישראל

הערכאות העוסקות בדיני משפחה (בעיקר בתי המשפט אך גם בתי הדין הדתיים), צעדו בשנים האחרונות צעדים משמעותיים לכיוון הליברלי וניתן לראות עדות לכך בכל היבטי הגירושין. החל מסוגיות הנוגעות למזונות ומשמורת ילדים וכלה כמובן בחלוקת רכוש ומזונות אישה. כמו כן, הולכת וגוברת התפיסה לפיה הדרך הנכונה והטובה לסיים הליך גירושין היא באמצעות פשרות והסכמות. כלומר, במקום להיכנס למאבק משפטי שסופו מי ישורנו, עורכי דין רבים ממליצים (בצדק) על הגעה לפתרונות מוסכמים מחוץ לכותלי הערכאות. זאת במסגרת עריכת הסכם גירושין המובא כמכלול לאישור בית המשפט או בית הדין.

המחוקק אף הוא מכיר בחשיבות של גירושין בהסכמה ועדות לכך ניתן למצוא בחוק חדש שנכנס לתוקפו לאחרונה ומחייב זוגות לעבור הליך של גישור בן מספר מפגשים בטרם הם בוחרים באופציה המשפטית. אמור מעתה, הליך גירושין הוא הליך שיש להתבונן עליו כמכלול השלם מסך חלקיו. כל פרט ופרט בגירושין משפיע על רעהו והדברים שזורים זה בזה. הליך גירושין מוצלח, המנוהל בחוכמה ומתוך ראייה רציונאלית הצופה את פני העתיד, יכול בהחלט לחסוך משאבים, אנרגיות ועוגמת נפש. כאשר מדובר על גירושין בין צדדים שהינם הורים לילדים, יש לשים לב גם ל"יום שאחרי". כלומר, ליכולת של בני הזוג לנהל תקשורת תקינה ומכבדת. הן בשבילם והן (אולי בעיקר) למען הילדים.

ייצוג בהליכי גירושין

המחלקה לדיני משפחה במשרד עורכי דין עדי כרמלי עוסקת בכל היבטי הגירושין בישראל. אנו מסייעים ללקוחותינו למצוא את הנתיב הטוב ביותר מבחינתם ועומדים לצדם בשעה לא פשוטה זו. משרדנו מבין היטב את המורכבות הרגשית והאישית שמאפיינת הליכי גירושין. נפעל לסייע בהגעה להסכמות מותאמות אישית אשר יטיבו עם כל בני המשפחה, ואם מדובר על הורים לילדים אז הדברים נאמרים ביתר שאת. כמובן שלצד נכונות זו להגיע לפשרות, משרדנו יודע גם לעמוד לימין לקוחותיו בכל הערכאות והטריבונלים במידת הצורך.

אנו עוזרים בין היתר בנושאים כגון גישור משפחה, עריכת הסכמי גירושין, עריכת הסכמי גירושין ושלום בית, מזונות ילדים, מזונות זמניים, משמורת ילדים (לרבות משמורת משותפת), מזונות אישה, חלוקת רכוש (לפי הלכת השיתוף או מכוח חוק יחסי ממון בין בני זוג), עריכת הסכם ממון טרם גירושין, מרוץ סמכויות ובחירת הערכאה המתאימה, מתן גט (כולל מצבים של סרבנות גט או אי קבלת גט) ועוד.